ungareflektioner.blogg.se

Ung nyexad lärare reflekterar över lärarjobbet och skolvärlden.

Det närmar sig

Publicerad 2013-01-03 17:24:00 i Allmänt,

Första dagen närmar sig med stormsteg och jag vet inte riktigt vad jag ska göra av mig själv längre. Hade tänkt sitta de sista dagarna nu och planera inför terminen och alla ämnen, men jag har nått insikten att det är rätt svårt och på många sätt onödigt att göra nu. Jag vet ingenting om elevernas kunskaper, vad de gjort tidigare och liknande. Därför känns det bäst att avvakta lite och se vad de faktiskt gjort under föregående termin innan jag kan börja planera på riktigt. 
 
Första dagen inleds med konferens och bara det känns läskigt! Det är många lärare och jag har ingen aning om vad som ska diskuteras denna första dag. Jag är näst intill livrädd att de ska be mig presentera mig själv inför över alla de hundra lärarna. Hundra personer är många människor! Får öva in något för säkerhetsskull... 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-01-06 21:56:52

Hej!
Jag hamnade på din blogg av en slump och bara kände att jag ville kommentera och kanske kunna lugna en smula :) Jag är 24 år gammal, tog examen i somras och har nu jobbat min första termin som klasslärare i en femma. Ingen kan nog vara så nervös som jag var, trots att jag visste hur mycket jag ville det här. Det jag vill säga till dig är att Det blir bra! Det här är världens jobbigaste, roligaste, mest krävande och givande jobb. Lycka till imorgon! :)

Svar: Tack för din lugnande kommentar! :)Hur känns jobbet nu för dig när du jobbat en termin tycker du?
Fröken

Postat av: Malin

Publicerad 2013-01-07 21:44:40

Härligt att kunna vara till någon hjälp ;) Jo det känns jättebra! Mina elever är superhärliga (fast tyvärr har jag dem bara terminen ut, sen byter de skola) och kollegorna likaså. Tyvärr är inte ledningen lika stabil, det är ganska ostadigt i toppen... Vi får väl se var jag jobbar nästa läsår, det finns alltid fler skolor och jag tror faktiskt att det är ganska nyttigt att byta arbetsplats ibland såhär i början :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fröken

Jag är en 23-årig tjej från Stockholm som påbörjar mitt första lärarjobb i januari 2013. Följ med i lärarnas och mellanstadiets värld!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela